06 54 92 18 14 info@ninabaldini.nl

Startvragen stellen aan kinderen is een kunst. Heb je de juiste startvraag, dan heb je een gesprek. En hoe graag willen we als ouders niet weten wat ze hebben gedaan, op school, bij een vriendje, bij de sportclub of een logeerpartijtje? Vaak krijg je er niet meer uit dan: “Weet ik niet meer.” Of nog korter: “Goed.”

De startvraag zal dan ook niet helemaal super gaaf, tof of origineel zijn geweest. Wat verwacht je nou precies met de vraag: “Hoe was je dag? “ of  “Wat heb jij vandaag gedaan?” Daarnaast voelen kinderen als geen ander aan of je de juiste intenties hebt. Als je geen oprechte interesse hebt of een vol hoofd, dan zul je ook een oppervlakkig antwoord terug krijgen.

Tip 1: Zet een gesprek in als je echt geïnteresseerd bent en tijd hebt om door te vragen.

“Heeft de juf nog in haar neus gepeuterd?”
“Was Frits vandaag het hulpje van de klas?”

Naast het feit dat je wil weten hoe de dag van je kind was, vind ik het zelf prettig om te weten of er nog zaken zijn gebeurd die nog wat uitleg behoeven of bekrachtiging. Ik doel dan op onderwerpen die kinderen emotioneel raken. Dat kunnen positieve zaken zijn als iemand jarig is geweest, grapjes in de klas, maar kunnen ook zaken zijn die kinderen in de war maken of te diep laten nadenken (overlijden van een konijn, een boze juf of een vervelende opmerking van een klasgenootje). Ik kan dan de opmerking in een ander kader plaatsen of juist mijn kind nog eens prijzen over de gekozen aanpak.

Tip 2: Wees een oen in het gesprek (open | eerlijk | nieuwsgierig)

“Wie maakte er vandaag een grapje?”
“Wie was er vandaag verdrietig?”

Hoogsensitieve kinderen kunnen (soms) lastig in slaap vallen, omdat zij de dag dan nog aan het verwerken zijn. Als je kind weinig vertelt, dan kan het langer duren voordat ze in slaap vallen (Terwijl rust juist zo goed is voor hen om te herstellen van alle prikkels van de dag). Een gesprekje om de dag door te nemen is bij uitstek een goede manier om de verwerking een handje te helpen. Houd er wel rekening mee dat kinderen dan nog wel eens opnieuw emotioneel kunnen worden van de gebeurtenis. Neem dus meer tijd voor het bedritueel als je van plan bent een gesprekje te voeren (en sluit het gesprek met een positieve ervaring af).

Tip 3: Humor werkt echt goed. Vergroot de vraag uit of bedenk iets wat echt helemaal niet kan….

“Was er nou een olifant bij jullie op visite in de klas?”
“Heeft….(naam conciërge) nou verkering met….(naam juf van de klas)?”
“Meester Pieter zag ik vandaag in een Ferrari wegrijden. Echt een coole auto!”

Tip 4: Ik heb goede ervaringen met gesprekjes voeren en tegelijkertijd iets anders doen: kleuren, wandelen, tekenen, kleien, auto rijden. Het zijn van die heerlijke ontspannen momenten waarbij een gesprek vaak heel ongedwongen op gang komt.

Ik stelde ooit aan mijn dochter de startvraag: “Heeft er iemand vandaag nog een windje gelaten in de kring?” Het was 3 seconden stil, waarna ze zachtjes lachend zei: “Ja, … ikke.” Na hard gelach van ons beiden, begrijp je zeker wel dat we een heel leuk gesprek hebben gehad, alle luiken stonden open om alle facetten van de dag door te nemen en met een glimlach te gaan slapen.

Wil je de andere vragen die ik heb bedacht ook nog ontvangen? Stuur dan een mailtje naar info@ninabaldini.nl en ik zorg voor de digitale aanlevering. Heb je zelf een leuke startvraag? Mail hem of stuur een facebookbericht https://www.facebook.com/Baldini.kids

Tip 5: Naast een oen zijn, laat ook je oma thuis (opvattingen| meningen |adviezen). Het opvoedkundige gesprekje kan ook een dag later, laat het gesprek het gesprek zijn.

Tip 6: Heb je jonge kinderen? Gebruik een knuffel! Laat de knuffel starten met te vertellen wat hij heeft meegemaakt (Vergeet de humor niet.  “Ik heb in het bed van mama en papa een dutje gedaan, daarna heb ik met mama’s hakken rondgelopen en ben ik met de goudvis rondjes gaan zwemmen). Laat daarna de knuffel de startvraag stellen aan je kind, als dat dan nog nodig is….

Succes!
Ciao Nina