06 54 92 18 14 info@ninabaldini.nl

Mensenkennis
Waar ik nooit bij stil heb gestaan, is waar ik nu mee word geconfronteerd. Jij hebt specifieke voorkeur in personen en vriendschappen. Niet alleen de mens, zoals alle andere kinderen, maar ook in hoe zij alles zeggen, bewegen, ruiken, doen en vooral ook hoe zij zich voelen. Sommige mensen vind je geweldig en anderen neutraal (en er zijn er ook die niet bij je passen). Je kunt feilloos aanvoelen hoe iemand in zijn vel zit en daar dan dichtbij of juist ver weg van blijven.

Je houdt maar niet op over het vertellen over Debby en Esther, je blijft elke dag vragen of ze ook vandaag weer mogen spelen bij je. Heerlijk om te zien dat je zo geniet van je vriendinnen. En superfijn dat het wederzijds is. Hoe ingewikkeld is het (alleen voor mij) dat je roept dat Eva echt te veel van je houdt en dat je daarom niet meer met haar wilt spelen. In mijn ogen is dat toch heerlijk als iemand je zoooo lief vindt. Het werkt voor jou precies tegengesteld. Ook onverwachte knuffels van kinderen die roepen dat ze jou schattig vinden, is echt te veel. Wat gebeurt er? Wat gaat er mis? Ik zie alleen leuke en spontane kinderen. Ook de manier waarop volwassenen omgaan met jou of met jouw vriendinnen, maakt veel impact waardoor jij op slot gaat , je verstopt achter mij en niet meer naar school of naar de zwemles wilt.

Een plotselinge verandering van zwemjuf bijvoorbeeld resulteert in bankzitten en praatskills van mijn kant om je te motiveren en “over te halen” om toch je favoriete sport uit te oefenen. Het is verspilde moeite, ik weet het allang. Jij bent eigenwijs en standvastig. Dus de onderhandelingen zijn gestart. Mijn doel is jou te leren dat iedereen anders is en iedereen oké, net als jij. Dus ook deze andere zwemmeester. Dat hij misschien anders reageert, meer vaart in de les heeft en minder oog voor kinderen die meer tijd nodig hebben, tja dat gaat zo. Hij kan echter wel 15 rondjes met jullie zwemmen, je super hoog in de lucht gooien en je kikkerbenen supersnel laten gaan. Jouw onderhandeling is meer schakeltijd, voordat je met je grote teen in het zwembad gaat. Deal!

Na 10 minuten vanaf de kant en lieve woordjes van mij met jou op mijn schoot, zeg ik zachtjes dat de grote wijzer bijna bij de 5 staat. Je knikt. Je weet wat de afspraak is. “Je gaat zwemmen vandaag, ook bij de meester.” “Maar ik praat niet.” Prima. We hebben nu duidelijke afspraken gemaakt, je mag meer tijd nemen en tegelijkertijd ga je wel. Je hoeft niet te praten als je het spannend vind en tegelijkertijd geef je wel blijk dat je iemand hebt gehoord. Geef niks kind, ik weet dat dit jouw leermoment is (en de mijne) en dat het volgend keer weer iets beter gaat en je minder tijd nodig hebt om te schakelen.

Hoe moeilijk en storend ik het zelf soms vind, ik waardeer wel dat je zo loyaal bent aan jezelf. Je weet precies wat je wel en niet wilt en ik hoop dat je dat vast kunt houden, want dat maakt je een sterk persoon. Misschien waardeer ik het wel, omdat jij dat nu al zo goed kan en ik dat af en toe nog mag leren van mezelf.

Liefs x mama